본문 바로가기

ARTISTS-L/Lynn Bennett-Mackenzie

Lynn Bennett-Mackenzie bio.

Lynn Bennett-Mackenzie  

http://lynnbmack.co.uk

 

Born in 1967, Lynn Bennett-Mackenzie is an established artist living and working in Gairloch, NW Scotland. Brought up in remote rural areas of the Highlands of Scotland, Lynn studied at Gray’s School of Art, Aberdeen, graduating in 1990. She enjoys creating in a variety of media and exploring new methods of working. She has exhibited widely and taken part in several community and international projects including The Big Picture, Wild Wood , Landfill art, an International Art Symposium in Russia, United Art Fair in Delhi, and has recently collaborated with Indian artist, Somu Desai, to create and facilitate Ceangal, a series of international artist residencies in the rural NW Highlands. A major project in connection with this was a schools participatory project supported by SNH at Beinn Eighe Nature reserve. She also travelled to India in January 2012 to further develop Ceangal and intends to return in Jan 2013 to further explore her work and opportunities for development.

 

Living in a remote rural area, Lynn has learned to adapt and create opportunities for herself and the area she lives in. She is open to new ideas and is always looking to expand her boundaries in her field of interest of people and place. She connects with the issues of people and place globally and enjoys interacting with people and developing and understanding cutlures around the world.

 

She has also worked out of the box, most recently completing an installation work at Inverewe Garden, intended to engage the viewer to consider their sense of place.

 

Lynn also finds her body a perfect medium to express her artist context and has recently done a performance on Displacement which is an on-going project.

My work is a personal reflection of the area I live in and my fascination with people worldwide, a sense of place, history, movement and displacement. Nature and Time, together record these movements without deleting anything. There are no subtractions, only additions. Incidentally Peat becomes the archive of these changes. Records of natural changes are buried within each layer of Peat.
 
In my recent work I have been exploring the use of Peat, a naturally occurring source of material which the people in this area and much of the Highlands have relied on historically.The work has been placed near a peat bank where we personally still cut fuel for the winter.A remote windswept area, bearing imprints of natural power and forbidding.When the sun shines it is a glorious place with shimmering colours – a joyous day out for work and a picnic.When the wind and rain sweep in you feel you are on the edge of the world…. alone.

 

The peat structure will shrink, warp, and break down over time, quietly beginning another cycle of decay and growth. Meanwhile I place my work within this renewal of life cycle.